Celem projektu warsztatów żeglarskich pn. "Z wiatrem w lepszą przyszłość – aktywizacja społeczna osób niepełnosprawnych" było wyszkolenie żeglarskie 42 osobowej grupy osób z niepełnosprawnościami i podniesienie kwalifikacji żeglarskich tej grupy osób, tak, aby była ona bardziej konkurencyjna w sporcie wyczynowym i na ogólnym rynku pracy, a także aby lepiej sobie radziła w codziennym życiu dzięki nowym, uniwersalnym umiejętnościom poznanym na warsztatach dzięki temu projektowi. Chodziło również o to, aby otworzyć osobom z niepełnosprawnościami możliwość stania się sternikami, instruktorami, czy też sędziami regat. Nasz projekt spełnił te oczekiwania. Wartością dodaną będzie zaś to, że osoby uczestniczące w naszych warsztatach w przyszłości „zarażą” nową pasją swoje rodziny, znajomych, w tym dzieci oraz młodzież. Środowisku osób niepełnosprawnych, w tym osób niesłyszących, przybędziecie nie tylko żeglarzy, ale i osób, które będą umiały lepiej radzić sobie w życiu i skuteczniej ze sobą współpracować.
W okresie od 22.05 do 04.06 oraz od 31.07 do 13.08. 2022 zorganizowaliśmy dwa warsztaty żeglarskie dla osób z niepełnosprawnościami. W terminie 22.05-04.06.2022 nad Jeziorem Dominickim w Boszkowie-Letnisku odbył się pierwszy warsztat szkoleniowy, natomiast w terminie 31.07-13.08.2022 na akwenie Zatoki Puckiej odbył się drugi – ostatni warsztat. Uczestników gościły Ośrodek Wypoczynkowy „Sadyba” w Boszkowie-Letnisku oraz Harcerski Ośrodek Morski w Pucku.
Co ciekawe, w tegorocznych warsztatach przeważającą liczbę beneficjentów nie stanowiły osoby niesłyszące, ale osoby posiadające inne niepełnosprawności, w tym niepełnosprawności sprzężone. Rekrutacja beneficjentów odbyła się wiosną br. w placówce Klubu „Arkadia” w Warszawie przy ul. Kwatery Głównej 44, a także w niektórych przypadkach zdalnie – przez Internet.
Tegoroczne zadanie nie różniło się znacząco od ubiegłorocznego i objęło organizację warsztatów szkoleniowych z elementami kursów, w których uczestniczyło po 21 niepełnosprawnych uczestników w każdym z nich – warsztatów przygotowujących 42 beneficjentów do samodzielnego prowadzenia jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m i jachtów motorowych o mocy silnika nieprzekraczającej 10 kW, w tym po wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu w porze dziennej.
Wraz z rozpoczęciem każdego z warsztatów, zaraz po przybyciu na miejsce, 21 uczestników zajęć utworzyło 7 trzyosobowych załóg. Każda załoga miała przydzielonego żeglarskiego wykładowcę/instruktora (dowódcę jachtu) i mogła liczyć na indywidualne konsultacje z dodatkową nauką pływania, wsparcie wolontariuszy oraz zajęcia praktyczne na wodzie oraz na zajęcia teoretyczne na lądzie w formie wykładów.
W czasie dwóch intensywnych warsztatów szkoleniowych podczas manewrów na akwenie wodnym brało udział łącznie 14 załóg przez 5 godzin i tak kolejno przez 14 dni. Załogom i jachtom towarzyszyła codziennie jedna motorówka asekuracyjna z Kierownikiem Wyszkolenia Żeglarskiego (KWŻ) na pokładzie i w zależności od potrzeby z wolontariuszem – tłumaczem języka migowego, a także w niektórych dniach, przy słabszej pogodzie, z pozostałymi dwoma wolontariuszami na pokładzie. Manewry odbywały się bez względu na pogodę. Była realizowana codzienna porcja wspomnianych wcześniej 5 godzin intensywnego pływania. Jednorazowo tę formę wsparcia prowadziło 8 osób (7 instruktorów+ 1 KWŻ). Na zajęciach były omawiane, jak i doskonalone w praktyce następujące manewry: zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, manewr "człowiek za burtą", manewr "ósemka", trenowano pływanie bejdewindem pod wiatr, baksztagiem i fordewindem z wiatrem. Intensywnie trenowano wypływanie i wpływanie do portu, manewrowano na silniku i bez silnika, na żaglu pełnym i na zrefowanym, a także zapoznawano pływanie w stylu regatowym.
W wyniku realizacji prezentowanego materiału teoretycznego beneficjenci byli słuchaczami, jak i czynnymi uczestnikami wykładów prowadzonych przez instruktorów żeglarstwa, które były wzbogacone o specjalistyczne prelekcje multimedialne, w tym filmy i prezentacje multimedialne. Podczas wykładów teoretycznych odbywała się też praca z podręcznikami żeglarstwa oraz indywidualnymi skryptami instruktorów. Zajęcia i prelekcje obejmowały tłumaczenie na język migowy. W codziennych zajęciach teoretycznych, które odbywały się przez 14 kolejnych dni w wymiarze po 2 godziny dziennie, brało udział 21 beneficjentów oraz 8 osób prowadzących zajęcia: grupa 7 instruktorów żeglarstwa + 1 KWŻ. 2–3 instruktoróww danym dniu referowało kolejne tematy wynikające z programu nauczania, a tematami tymi były m.in. budowa jachtu, budowa silników, nawigacja, meteorologia, locja, sygnalizacja, ratownictwo, przepisy morskie i śródlądowe, przepisy regatowe, zwyczaje żeglarskie, ekologia, nauka wiązania węzłów żeglarskich. Pozostali instruktorzy i w razie potrzeby tłumacz języka migowego byli również obecni na wykładach w charakterze pomocy. Wykłady obejmowały liczne ćwiczenia w małych grupach m.in. rozwiązywanie problemów zadanych przez instruktorów czy testów. Zajęcia odbywały się na wynajętej nieodpłatnie sali.
Każdy z uczestników obu warsztatów mógł dodatkowo 1 godzinę dziennie, przez kolejnych 14 dni, skorzystać z konsultacji indywidualnych z wybranymi instruktorami żeglarstwa. Uczestnik miał prawo skorzystać z indywidualnych konsultacji lub skorzystać z dodatkowego pływania na wodzie. Uczestnik miał również do wyboru to, z kim chciał ćwiczyć. Nie musiała to być jego załoga. Ta forma wsparcia pozwoliła każdemu uczestnikowi utrwalić nabytą wiedzę i nawet ją mocno rozszerzyć. Pozwoliła również uczestnikowi zorientować się jak wypada na tle uczestników innych załóg jego wiedza teoretyczna i praktyczne umiejętności w kierowaniu jachtem. Podczas konsultacji indywidualnych były przerabiane i doskonalono wcześniej wymienione manewry oraz powtarzane tematy zajęć, jakie były omawiane podczas wykładów, a mimo to nadal mogły być niezrozumiałe.
Na obu warsztatach dla każdego z 21 beneficjentów było dostępnych 3 wolontariuszy, którzy byli ważnym wsparciem, które świadczyli niemal 24 godziny na dobę. Wolontariusze już na samym początku pomagali przy meldunku i rozlokowaniu uczestników. Oprowadzali po terenie ośrodków, pokazywali wszystko to, co chcieli uczestnicy zobaczyć i co trzeba było im pokazać. Za osoby, które miały niepełnosprawność ruchową wolontariusze nosili bagaż. Jeśli zachodziła taka potrzeba, to wolontariusze pomagali przy korzystaniu z toalet, z kąpieli i w innych podobnych sytuacjach i czynnościach samoobsługowych. Gdy na warsztat przyjechała osoba poruszająca się na wózku, o kulach, była bezpiecznie asekurowana przez wolontariuszy na pokład jachtu, a po ćwiczeniach pomagano jej zejść na ląd. Wolontariusze pomagali uczestnikom w niektórych pracach bosmańskich, m.in. w klarowaniu jachtów do wypłynięcia oraz po przypłynięciu. Rozdawali również kamizelki, materiały dydaktyczne, byli pośrednikami pomiędzy kadrą instruktorską, a BO. Wolontariusze pomagali osobom z niepełnosprawnością ruchową na stołówce, a osobom niedowidzącym we wszystkich sytuacjach, gdzie dla takich osób coś było niewidoczne np. przy wypełnianiu ankiet, formularzy, IPD, przy czytaniu regulaminów. Jeden z wolontariuszy pełnił wspomnianą już funkcję tłumacza języka migowego i był on obecny wszędzie tam, gdzie tylko zaszła taka potrzeba. Mógł on wypłynąć z załogą na akwen lub towarzyszyć podczas wykładów, a także być wezwany do tłumaczeń przy indywidualnych konsultacjach. Tłumacz języka migowego służył pomocą uczestnikom na terenie miejsca kwaterowania, przy kontaktach BO z personelem ośrodków we wszystkich sprawach dotyczących pobytu. Pozostali dwaj wolontariusze wykonywali podobne czynności co wolontariusz – tłumacz języka migowego, z tą jednak różnicą, że wśród tej pozostałej dwójki nie było osób tak dobrze znających PJM. Wolontariusze wspomagali BO w nauce teoretycznej – powtarzaniu i opanowaniu wcześniej przedstawionego materiału edukacyjnego podczas czasu wolnego. Pomagali także w załatwianiu i przekazywaniu beneficjentom informacji dotyczących bieżących spraw organizacyjnych. W razie potrzeby pomagali także kupić przez Internet bilet powrotny. Wolontariusze pomagali także nie tylko beneficjentom, ale także kadrze instruktorskiej., podlegając kierownikowi wyszkolenia żeglarskiego (KWŻ). Od przekroju BO (doświadczeni/niedoświadczeni) oraz od tego, jaka obsada kadrowa obsługiwała warsztaty, ponadto czy wolontariusze mają patenty (żeglarskie, motorowodne), KWŻ dobierał wolontariuszom pozostałe zadania. Czas pracy wolontariusza szacunkowo trwał 12 godzin dziennie przez 14 dni, lecz gdy zaszła taka potrzeba, to wolontariusze byli nawet budzeni i wzywani w nocy. Oczywiście później odpoczywali.
Osiągnięte rezultaty:
Wyszkolenie 42 osób z niepełnosprawnością do samodzielnego prowadzenia jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m i jachtów motorowych o mocy silnika nie przekraczającej 10 KW poprzez organizację dwóch warsztatów żeglarskich (po 21 BO każdy). Ukończenie szkolenia otworzy przed BO nowe możliwości m.in pracy zarobkowej, awansu społecznego, a także nauczy wielu pożytecznych umiejętności, w tym u niektórych osób zaszczepi pasję do pływania regatowego.
Finansowanie projektu:
W całości przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Tylko wkład wolontariacki był nasz ale i tutaj PFRON finansował pobyt i ubezpieczenia wolontariuszom. Bez pomocy Funduszu nie doszłoby do realizacje tego przedsięwzięcia i z tej przyczyny należy się podziękowanie władzom Funduszu za zorganizowany konkurs!